Wat schotelen we je voor? Paardengehakt of chloorkippen? Aardbeien uit Almeria of appels uit Chili? Tenzij je voorkeur uitgaat naar verse asperges uit volle grond van Serskamp, bio-patatjes uit Overijse en smakelijk rundvlees uit Hamme, vergezeld van een glaasje appel- en rode bietensap uit Zellik? Sinds haar oprichting streeft Boeren & Buren één grote doelstelling na: korte ketens ontwikkelen om de smaak van de streek terug te vinden, de klimaatverandering tegen te gaan en de banden tussen consumenten en producenten aan te halen.

Wat is een korte keten? Er bestaan tegenwoordig meerdere definities. In de Verenigde Staten vereist het "100 mile diet" dat de producten die je eet op minder dan 160 kilometer van je bord zijn geproduceerd. Volgens het ILVO is de korte keten "een duurzaam afzetsysteem waarbij een rechtstreekse relatie bestaat tussen de producent en de consument. De producent bepaalt zelf de prijs, de productiemethode en het aanbod. Zo krijg je een eerlijk product voor een eerlijke prijs".

Voor Boeren & Buren omvat de korte keten drie essentiële aspecten:

  1. De Producenten moeten zich op minder dan
    250 kilometer van de Buurderij bevinden
  2. De Producenten bepalen zelf hun prijzen
  3. Boeren & Buren fungeert niet als tussenpersoon maar als een dienstverlener
    (het netwerk, de website, marketing- en facturatietools, enz.)

32 km Gemiddelde afstand die de Producenten afleggen in België om hun producten aan de Buurderijen te leveren
4 % van de Vlaamse landbouwbedrijven ziet zich elk jaar gedwongen om de deuren te sluiten (gemiddelde per jaar sinds 2004)
Tot 20 keer meer brandstof nodig om fruit dat op een ander continent is gekweekt per vliegtuig hierheen te vervoeren in vergelijking met lokaal seizoensfruit.
9115 km afstand die de ingrediënten van een industriële yoghurt afleggen alvorens in onze koelkast te belanden.
73 % De Belgische consument kocht in 2012 bijna drie kwart van zijn voedingsmiddelen bij de drie grootste supermarktketens die de markt controleren.